Istnieje wiele dowodów na to, że dziecko o wybijającym się talencie muzycznym zwykle przychodzi na świat w rodzinie, w której co najmniej jedno z rodziców ma wyraźne zdolności muzyczne i zawodowo zajmuje się działalnością muzyczną, ewentualnie jest wielkim miłośnikiem muzyki. M. Manturzewska stwierdziła, że 25% uczniów warszawskich szkół muzycznych stanowią dzieci zawodowych muzyków,natomiast wśród uczestników konkursu pianistycznego im. F. Chopina 90% osób pochodziło z rodzin o bogatych tradycjach muzycznych. Środowisko rodzinne wywiera o- gromny wpływ na szeroki wachlarz cech człowieka, jego inteligencję, zdolności twórcze, postawy wobec nauki, cele i dążenia życiowe. Dominuje pogląd, że tylko wybitnie uzdolnione dziecko może zrealizować swoje zadatki wrodzone bez wsparcia i opieki ze strony muzycznego otoczenia i zainteresowania rodziców. Pay- ne analizował ten problem wśród grupy studentów szkoły muzycznej. 89% badanych podało, że ich zainteresowania i działalność muzyczna była podtrzymywana przez dom, 3% spotkało się z brakiem zachęty ze strony domowników, ponadto 29% respondentów określiło swoje środowisko rodzinne jako przychylnie nastawione do działalności artystycznej.