RODZIMY JĘZYK MUZYCZNY

Już w wieku 5 lat dziecko przyswaja sobie rodzimy język muzyczny, preferuje melodie tonalne, harmonie konsonansowe, rytmy regularnie powtarzające się. Nawyki spo­strzeżeniowe są efektem oddziaływania na dziecko środowiska kulturalnego, w którym znacznie częściej powtarzają się pewne struktury melodyczne, harmoniczne i rytmiczne i jako takie są łatwiej spostrzegane i preferowane. Dzieci przedszkolne potrafią improwizować własne melodie, jeśli tylko postawi się im takie zadanie, a robią to tym łatwiej im więcej otrzymują w tym kierunku zachęty. Improwizowane melodie dziecięce można uważać za przejaw elementarnej aktywności twórczej. W najwcześniejszym stadium nucenia melodie nie mają żadnej formy muzycznej. W momencie gdy dołączają się słowa, pojawiają się zaczątki formy w związku z podporządkowaniem takich elementów muzycznych jak frazowanie, rytm, tempo i into­nacja właściwościom tekstu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *