ODCZYTYWANIE W WOLNYM TEKŚCIE

W czasie ciszy poobiedniej dzieci leżały w łóżkach, choć zwy­kle nie zamierzały spać. Tekst odczytywano w wolnym tempie po sprawdzeniu, że wszystkie dzieci leżą wygodnie i niczym się nie zajmują. Po pierwszym odczytaniu tekstu włączano magnetofon z drugą częścią Koncertu e-moll Chopina i ponownie czytano tekst jeszcze raz. W większości przypadków dzieci poddawały się su- gestiom ~zawartym w tekście, wyrównywały oddech, rozluźniały ciało, zastygały w nieruchomej pozycji. Jakkolwiek nie wszystkie zapadały w głęboki sen, to jednak wyraźnie odczuwały uspokoje­nie i realizowały krótką drzemkę. W relacjach na temat odebra­nych wrażeń podczas treningu autogennego dzieci często używały zwrotu, że „nie mogły się poruszyć”. Stwierdziliśmy przydatność bajki dla młodszych dzieci do 9 roku życia. Starsze dzieci mogły korzystać z płyty relaksacyjnej wg. Aleksandrowicza, przy której przedłużano muzykę o dalszych 6 minut. W niniejszym artykule pragnę przedstawić własne doświadczenia, które zgromadziłam jako wolontariuszka w toku studiów i obser­wacji dzieci, pacjentów Sanatorium Usprawnienia Leczniczego dla Dzieci w Gdańsku, poddanych oddziaływaniom muzykoterapeu- tycznym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *